Een innovatiewerkplaats is een fysieke en virtuele plek waar onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk samenwerken aan complexe vraagstukken afkomstig uit de beroepspraktijk of de maatschappij. Innovatiewerkplaatsen zijn multidisciplinair. In de samenwerking met andere disciplines leren deelnemers over de grenzen van hun eigen vakgebied en omgeving te kijken. Innovatiewerkplaatsen brengen ontwikkeling teweeg en zijn een voedingsbodem voor innovatie producten, diensten en start-ups.
De twee grote innovatiewerkplaatsen (IWP's) van het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen zijn de Digital Society Hub en Krachtig MKB. De Digital Society geeft vanuit het Instituut Communicatie Media & IT uitvoering aan de strategische doelstelling van de Hanzehogeschool: “In 2020 participeren studenten tijdens hun studie ten minste één keer in een innovatiewerkplaats en is elke school in 2020 betrokken bij een initiatief dat op deze wijze onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk verbindt.”
Bij de Digital Society Hub werken dagelijks en structureel studenten van achttien verschillende opleidingen samen met docenten/onderzoekers, bedrijven en instellingen aan innovaties en vraagstukken op het gebied van digitale transformatie.
In het programma 5Groningen en de het Werkplaats Online Ondernemen (WOO) werken bijvoorbeeld ook mbo, hbo en wo studenten samen aan concrete projecten (Noorderpoort, Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen).
Het doel van de innovatiewerkplaats (IWP) is tweeledig. Het gaat om het realiseren van vernieuwing en innovatieve oplossingen voor praktijkvraagtukken in de maatschappij en de beroepspraktijk én het creëren van een uitdagende leeromgeving waarin de IWP-participanten (studenten, beroepspraktijk, docent/onderzoekers) zich ontwikkelen op het gebied van innovatie, samenwerken, zelfsturend leren en boundary crossing.
Binnen de Digital Society Hub zijn er voor verschillende partijen tal van mogelijkheden om kennis op te doen en innovaties te ontwikkelen. Het ook een experimenteeromgeving, waar verschillende partijen op basis van prototyping op concrete manier onderzoeken of een product of een dienst werkt voor de eindgebruiker(s).
Regio & samenwerking
De Hanzehogeschool Digital Society Hub maakt deel uit van een uitgebreid innovatie ecosysteem binnen de provincie Groningen, Friesland en Drenthe.
Met vele diverse kennisinstellingen, innovatiehubs en -hotspots, samenwerkingsverbanden en start-up incubators werken wij samen. In de samenwerking richten wij ons op doorlopende leer- en onderzoekslijnen.
Projecten
Het afgelopen onderwijsjaar werkten studenten, samen met docentonderzoekers en experts van bedrijven en overheid aan diverse digitaliseringsprojecten. Een aantal grote multidisciplinaire projecten worden in dit jaarverslag uitgelicht. Autonome voertuigen (AV) of zelfrijdende voertuigen genoemd, zullen in de toekomst grote impact hebben op het mobiliteitslandschap in Nederland. De RDW is de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. De RDW is een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid. De RDW voert wettelijke taken uit voor een veilig en geordend wegverkeer in Nederland.
Self Driving Challenge
De Self Driving Challenge is een project van de RDW, Quintor, The Grid Racing, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en Windesheim. Een project waarin studenten, onder begeleiding experts en docentonderzoekers met behulp van nieuwe technologieën en software een zelfrijdende kart ontwikkelen. Wat zijn de risico's van de technologie die momenteel gebruikt wordt in zelfrijdende auto's, en hoe kunnen deze problemen (met behulp van kennis van studenten en technologie) worden opgelost?
In deze video vertelt Marc de Bruin, Senior ICT consultant bij de RDW, meer over het project Self Driving Challenge.
Programma 5Groningen
Economic Board Groningen heeft het 5Groningen programma geïnitieerd om te onderzoeken hoe 5G nieuwe innovaties kan versnellen en creëren. Een belangrijk doel is om MKB-bedrijven in Noord- en Midden-Groningen koploper te maken in hun sector met behulp van 5G. Binnen het 5G fieldlab werken ondernemers en non-profit organisaties samen met experts uit de telecom, kennisinstellingen en overheid om toepassingen van 5G te testen.
5Groningen is het programma voor 5G-internet. Ondernemers en non-profitorganisaties werken samen met experts om toepassingen van 5G te testen. Denk daarbij aan zelfrijdende bussen of realtime data analyseren terwijl er een drone over de akkers vliegt. Ook maakt 5G het bijvoorbeeld mogelijk om op afstand een diagnose te stellen, doordat de arts in het ziekenhuis met een snelle verbinding live mee kan kijken in de ambulance. 5Groningen test toepassingen met 5G. Dus niet de techniek, maar wat je ermee kunt.
Programma 5Groningen heeft elf partners: Economic Board Groningen, KPN, Agentschap Telecom, VodafoneZiggo, TNO, Huawei, Rijksuniversiteit Groningen, Surf, Hanzehogeschool Groningen en VMware/DellEMC.
5G-pieperkieker
Hanzehogeschool is een van de elf partners in 5Groningen. Dagelijks werken studenten van de Digital Society Hub samen met bedrijven en overheid aan nieuwe 5G toepassingen. In het
voorgaande schooljaar (2019-2020) werkten er al negentien studenten van de opleidingen HBO-ICT, Werktuigbouwkunde en Elektronica aan de voortgang van 5G pilot 'PieperKieker' (eigendom van Crop Recognition B.V., in samenwerking met meerdere partijen in de 5G Proeftuin). Een aardappelselectiekar die met behulp van sensoren en camera's zelfrijdend zieke aardappelplanten opspoort.
Kennisontwikkeling In september 2020 is de ontwikkeling verder gegaan, samen met diverse studenten vanuit de opleidingen HBO-ICT (Software Engineering), Werktuigbouwkunde, Engineering en HBO-Rechten. Zij kijken onder andere naar de connectie met 5G voor het versturen van beelden van de camera's.
Smart potato
Vincent Huisman heeft samen met andere studenten van de Hanzehogeschool Groningen een eigen use case ingediend in de proeftuin 5Groningen. Met het bedrijf Croptimise houden ze zich bezig met de doorontwikkeling van de smart potato, een “slimme pieper” die onder de grond metingen verricht en deze metingen doorstuurt naar de boer.
Werkplaats Online Ondernemen
De Werkplaats Online Ondernemen Groningen (WOO) is dé plek voor MKB-ondernemers voor online advies en ondersteuning. In dit project ondersteunen en helpen studenten van Noorderpoort, Hanzehogeschool en Groningen Digital Business Centre van de Rijksuniversiteit Groningen, experts en professionals mkb-bedrijven bij het maken van een volgende stap in online ondernemen.
Bram Wilbrink, eigenaar van kitesurfshop KiteOnly te Haren, wilde meer bezoekers naar zijn webshop. Ruben Bruurs en Mirthe Janssen doen de opleiding Marketing & Communicatie en hielpen Bram Wilbrink via WOO-Groningen met het verbeteren van de online zichtbaarheid van het bedrijf. In deze video vertellen Bram Wilbrink en de studenten over hun samenwerking via WOO-Groningen. Daarnaast vertelt Han Berrelkamp, docent Online Marketing bij Noorderpoort en coördinator en relatiebeheerder bij WOO-Groningen, meer over hoe WOO-Groningen te werk gaat.
Cybersecurity Noord Nederland
Met de groeiende digitalisering in onze maatschappij neemt ook het aantal cyberaanvallen toe. Cybersecurity wordt daarmee een belangrijk onderdeel van het digitale ecosysteem. Er is dringend behoefte aan kennis op het gebied van cybersecurity. Het Ministerie van EZK heeft de Provincie Groningen nadrukkelijk als koploper benoemt op het gebied van digitale economie en veiligheid. Het project Cybersecurity Noord-Nederland richt zich op juridisch en technisch onderzoek.
Om uitdagingen rondom cybersecurity het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk om samen te werken. In dit project waar onder andere de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, TNO, Stichting Cyber Security Centrum Noord-Nederland en het bedrijfsleven samenwerken ontstaat er veel nieuwe kennis. Nieuwe kennis leidt tot nieuwe producten en diensten die door bedrijven gebruikt kunnen worden en start-ups de kans bieden om te gaan ondernemen.
Innovatie & startups
Energie, Healthy Ageing en Ondernemerschap zijn de drie speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen.
We stimuleren studenten, onderzoekers en ondernemers om te ontdekken en te ontwikkelen in onze innovatiewerkplaatsen en om onafhankelijke, kritische en verantwoordelijke professionals te worden.
De DSH is een experimenteeromgeving pur sang. De DSH beschikt over diverse faciliteiten zoals bijvoorbeeld big Data opslagruimte(s) met faciliteiten voor o.a. acquisitie, streaming, storage, beveiliging, hacking en modelling, snelle vaste datacommunicatieverbinding, clients en servers, 5G en LoRa draadloze faciliteiten, internet of Things, sensortechnologie en smart products, Maar ook VR- en AR-brillen, consoles, games, drones en 3D printers.
De studiofaciliteiten voor digitale creatie en montage van geluid en beeld worden onder andere gebruikt om de innovaties binnen de projecten en programma’s toe te belichten en te vermarkten. De DSH beschikt over permanent studenten-team voor het produceren van video’s, trailers, flyers, brochures en stand materiaal.
Lectoraten & verbindingsofficieren
Lectoraten & verbindingsofficieren
Lectoraten houden zich bezig met praktijkgericht onderzoek. Dit wordt gedaan om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en het werkveld te helpen bij het bewerkstelligen van innovaties. Studenten komen hierbij vaak aan bod middels afstudeeropdrachten. Verschillende lectoraten zijn verbonden aan de DSH.
Het lectoraat New Business & ICT draagt bij aan drie speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen: ICT & Energie (smart grids), ICT & Healthy Ageing (e-Health) en ICT & Ondernemerschap, steeds ook met aandacht voor de zakelijke kant en het creëren van economische waarde.
Het lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society draagt middels (praktijkgericht) onderzoek naar communicatie- en gedragsinterventies bij aan de totstandkoming van een duurzame samenleving.
Het lectoraat User-Centered Design richt zich op het genereren van nieuwe kennis over het ontwerp van digitale tools om tot een (langdurige)verandering te komen qua gedrag of kennis in een beoogde groep van gebruikers.
Het lectoraat Personalised Digital Health (PDH) werkt op het snijvlak van psychologie en ICT gekoppeld aan het domein zorg en welzijn. Alle projecten binnen het lectoraat richten zich op het verhogen van zelfmanagement wat betreft gezondheid en gezond gedrag met behulp van technologie. Daarbij is zowel psychologische als technologische kennis essentieel.
Verbindingsofficieren (bruggenhoofden)
De lectoraten, werken samen met diverse opleidingen en worden structureel verbonden door zogenaamde bruggenhoofden (verbindingsofficieren).
Binnen de DSH vormen de zogenaamde bruggenhoofden (docenten) een belangrijke verbinder tussen de eigen opleiding, het lectoraat en het bedrijfsleven (partners DSH). Het bruggenhoofd is de vertaler van in- en externe opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. Hij/zij is aanspreekpunt voor de docenten, aanjager van de Digital Society Hub binnen het onderwijs en heeft een nauwe verbinding met het lectoraat.
Makerspace
De Digital Society Hub beschikt over een eigen makerspace met diverse apparatuur zoals 3D printers, 3D scanners en een laser snijmachine. In de makerspace kunnen studenten, docent(onderzoekers) met bedrijven diverse protypes kunnen ontwikkelen.
Randy Janssen, Instructeur Technische Vaardigheden bij de Digital Society Hub, vertelt meer over de 3D-Makerspace die in het gebouw te vinden is.